Masz pytanie? 
 tel: 733 888 555 
Kontakt

kontakt ze sklepem

Aromamarketing - marketing zapachowy, kilka słów o tym, jak sprzedawać zapachem 0

Badania noblistów Richarda Axela i Lindy Buck są dowodem na to, że wrażenia zapachowe mogą wpływać na nasze decyzje. Choć badania te zostały upublicznione całkiem niedawno obecnie aromamarketing jest już absolutnym hitem, a efekty są zauważalne. Jak to działa?

Dlaczego właśnie aromamarketing?

Wszyscy znamy to bliżej nieokreślone uczucie, gdy zapach przypomina nam o zdarzeniach sprzed wielu lat. Jak to możliwe? W skrócie, za wszystko odpowiedzialne są neurony w mózgu, na które zapachy silnie oddziałują. Po raz pierwszy udowodnili tę tezę właśnie Richard Axel i Linda Buck w roku 2004. Nadal nie poznaliśmy jednak wszystkich tajemnic związanych z zapachami. Dlatego stale organizowane są nowe badania, również na polskich uczelniach. Doskonałym przykładem mogą być badania przeprowadzone przez Instytut Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego i Dom mediowy PRO Media House. Wyniki tego eksperymentu wydają się być potwierdzeniem tezy, wskazującej na nieuświadomione działanie zapachu. Nawet gdy nuta zapachowa jest dobrana podchwytliwie, sam zapach intryguje odbiorcę, zachęcając go do zakupu.

aromamarketing

Badania przeprowadzono również w Uniwersytecie Padeborn w Niemczech. Udowodniono, że aromamarketing wydłuża czas zakupów o 15,9 %. Zanotowano także wzrost chęci zakupu, a ostateczny zysk powiększył się o średnio 6 %. Z kolei według badań przeprowadzonych przez Mood Poland and Baltics, w niektórych przypadkach odpowiednio dobrana muzyka i zapachy mogą zwiększyć sprzedaż o około 30 %. Zależnie od okresu w roku efekty mieszczą się w przedziale od 10 % do nawet 40 %. Nie dziwi więc fakt, że na zachodzie globu, jak i w innych rozwiniętych społecznościach gospodarczych (na przykład w Japonii) aromamarketing stosowany jest na co dzień. Więcej! Marketing zapachowy wprowadzany zarówno jako marketing zewnętrzny, jak i wewnętrzny. Dzięki temu spada odsetek popełnianych błędów, a pracownicy mają większy zapał do działania.

Gdzie sprawdzi się aromamarketing?

Jak dowodzą eksperci z branży, marketing zapachowy sprawdzi się dosłownie wszędzie. Bogata oferta zapachowa umożliwia dobór odpowiedniej nuty. Pozostaje więc pytanie: jak wybrać zapach, by zwiększyć sprzedaż? Niektóre propozycje wydają się być oczywiste. Mowa o aromatach, takich jak zapach świeżego pieczywa, świątecznych pierniczków czy wielkanocnych ciast. Gdy chodzi o sprzedaż w branży gastronomicznej, wybór jest prosty, a efekty szczególnie zauważalne.

Kiedy mowa o branży motoryzacyjnej, odzieżowej, kosmetycznej czy jubilerskiej wybory nie są tak proste. W salonach samochodowych nierzadko stosuje się zapach skóry, kojarzony z luksusowymi obiciami. Osobną propozycją są zapachy perfumowane ekskluzywnymi nutami, w typie klasycznym. W efekcie powstaje tak zwany zapach prestiżu, który kojarzy się nadzwyczaj pozytywnie. Oczywiście, podobne zapachy znajdują zastosowanie w luksusowych sklepach odzieżowych czy drogeriach.

Aromamarketing sprawdza się świetnie także w biurach, w branży usługowej i kosmetycznej. Olejki eteryczne na bazie których tworzone są naturalne perfumy, wykazują bowiem widoczne, pozytywne działanie. Jakie zapachy wybierać? Poniżej znajduje się krótkie zestawienie:

  • zapachy orzeźwiające i motywujące - chcąc zmotywować pracowników i klientów do działania i podejmowania decyzji, przedsiębiorcy stosuję cytrusowe nuty zapachowe. Sprawdzają się także zapachy leśne, z dodatkiem olejki sosnowego.

  • relaksujące olejki eteryczne - w SPA, salonach kosmetycznych czy fryzjerskich, a także w wszelakich placówkach medycznych sprawdzają się zapachy odprężające. Dobrym wyborem będzie więc lawenda czy aromat różany. Gdy chodzi o salony SPA odpowiednie będą także nuty korzenne.

  • zapachy prestiżowe - w tym przypadku warto sięgać po kompozycje z dodatkiem klasycznych nut, jak chociażby Chanel, Gucci czy Dior. Na rynku dostępne są odświeżacze powietrza o aromacie wzorowanym na luksusowych klasykach. W niektórych prestiżowych sklepach stosowane są nawet oryginalne perfumy.

  • świeże aromaty - popularne stają się odświeżacze powietrza o zapachu świeżego prania. Tego typu wybór sprawdzi się chociażby w sklepach tekstylnych, lecz również w pomieszczeniach sanitarnych niezależnie od branży.

  • zapachy dla gastronomii - w kawiarniach, restauracjach i piekarniach niewątpliwie sprawdzają się aromaty kojarzone z pysznym posiłkiem czy napojem. Stosuje się chociażby aromaty kawowe, słodka wanilie czy zapach czekolady, ale także nuty ziołowe czy herbaciane.

marketing zapachowy - dozownik automatyczny Impeco

Logo zapachowe - czy to możliwe?

Dobrym rozwiązaniem okazuje się zapach opracowany w oparciu o indywidualne potrzeby. Wbrew pozorom, tworząc logo zapachowe eksperci biorą od uwagę szereg czynników związanych z kampanią marketingową, a nawet identyfikacją wizualną marki. W efekcie tworzenie loga zapachowego w dużej mierze przypomina projektowania logotypu graficznego czy wspomnianej już identyfikacji wizualnej. Powstaje zapach jedyny w swoim rodzaju, a tym samym skuteczność aromamarketingu wzrasta. Klienci na długo zapamiętują zapach kojarzony wyłącznie z tą konkretną marką. Oczywiście, podstawowym warunkiem jest jego przyjemny aromat.

Logo zapachowe jest jednak nowością na polskim rynku. Powszechnie stosowane są natomiast odświeżacze powietrza, zarówno w sanitariatach, jak i w pomieszczeniach głównych oraz korytarzach. W niektórych obiektach szczególnie istotne jest stosowanie neutralizatorów. Neutralizator zapachu eliminuje przykre nuty, które można z powodzeniem zastąpić tymi przyjemnymi. Ma to ogromne znaczenie, ponieważ firma kojarzona z brakiem higieny i przykrymi zapachami nie zapadnie w pamięć, jako profesjonalny producent, usługodawca czy kontrahent.

Jakie odświeżacze powietrza wybrać?

Na polecenie zasługują odświeżacze powietrza firmy Impeco. Marka oferuje szereg ciekawych kompozycji zapachowych. Przykładem doskonałego produktu jest chociażby odświeżacz powietrza Impeco Elegance, a więc zapach kojarzony z luksusem. Propozycją idealną dla kawiarni może być z kolei odświeżacz powietrza Impeco Berry o słodkim zapachu owoców leśnych. Szczególnie ciekawe nuty zapachowe znaleźć można wśród odświeżaczy Impeco w sprayu. Uwagę przyciąga odświeżacz powietrza ręczny 500 ml Cranberry czy Fresh Linen.

Wyróżnić można także odświeżacze powietrza marki HIG. Firma zachwyca swą zróżnicowaną ofertą! W jej ramach znajdziemy odświeżacz powietrza kokos PXQ HIG czy odświeżacz powietrza figa PXQ HIG. Nie mniej ciekawa jest oferta odświeżaczy marki Tork. Wskazać można chociażby Tork A1 neutralizator zapachu w sprayu czy Tork A1 odświeżacz powietrza w sprayu cytrusowy. Ciekawą propozycją są także wkłady zapachowe do elektronicznego odświeżacza powietrza marki Vendor. Firma oferuje zapachy dostosowane względem pory roku. Z kolei w salonach SPA sprawdzą się głębokie zapachy marki Blomus.

Uzupełnieniem linii zapachowej są odpowiednie dozowniki odświeżaczy powietrza oraz odświeżacze elektroniczne. Wyróżnić można chociażby Tork A1 dozownik do odświeżaczy powietrza w sprayu czy też dozownik odświeżacz powietrza automatyczny elektroniczny Digital Impeco.

Warto docenić aromamarketing, który jest prostym i niskobudżetowym, a zarazem skutecznym sposobem na powiększenie zysków. Efekty są widoczne, niezależnie od branży. Wielu przedsiębiorców potwierdza pozytywne oddziaływanie zapachów - warto zostać jednym z nich i przetestować działanie aromatów w praktyce.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl